Scott Spark 920 TR stisykkel

Nyeste generasjon Scott Spark har fått en rå facelift. Lett stisykkel, downcountry eller rittsykkel, med sine 120/130mm vandring tikker denne av de fleste bokser. Full gass til toppen, og full gass ned igjen. Dette er sykkelen for deg som ønsker en av markedets mest kapable og kvikke sykler i denne kategorien. Nyeste Scott Spark er like rask som den er morsom.

Grey
Grey
Vår anbefaling

IKKE MEDLEM
DIN MEDLEMSPRIS MEDLEMSPRIS BLI MEDLEM
Oppdatert
Beskrivelse
Spesifikasjoner
Anmeldelser

Spark 920 TR har de nye Transmission girgruppa fra Sram. 

Dette er den lille storebroren til Spark RC. Spark 900 og Spark RC deler samme ramme, men 900 serien har et litt grovere oppsett med en 130mm gaffel i front, og litt slakkere geometri. Er det først og fremst rundbanesykling og fokus på kortere ritt du tenker på, vil en Spark RC være førstevalget. For alle andre, vil trolig en Spark 900 være et mer allsidig og morsomt valg, samt et bedre valg for lange og mer seige stiritt. RC kommer også med bakdemper med et mindre volum som er satt opp mer lineært, mens demperen på 900 har et større volum og et mer progressivt oppsett.

Grovt sagt, vil en RC være en kvikk og rask XC sykkel som liker seg på sti, mens 900 serien er en mer kvikk og sporty stisykkel som også kan sykles ritt med.  

En av de største nyhetene på 2022 modellen er helt ny ramme. Bakdemperen er helt skjult inni seterøret, men er lett tilgjengelig via en luke under krankhuset. Foruten et utrolig ryddig og pent utseende, blir også demperen godt beskyttet mot vann,søle og gjørme. Med integrert sagmåler nede på vippearmen er det svært enkelt å sette opp demperen til egnet bruk og vekt. Du kan bruke dekk så store som 2.6tommer, samt 40t drev i front til flate og raske løyper. 

Mer vandring.
Fulldempede rittsykler har stort sett alltid kommet med 100mmm vandring foran og bak, men trenden nå er grovere og enda mer kapable sykler for å holde tritt med stadig mer tekniske løyper, og krevende utforkjøringer. Nye Spark har 120mm vandring bak , og 130mm foran som gjør den til en rask stisykkel, men også en kvikk nok rittsykkel for mange. Spark 900 skinner enda mer en lillebroren RC nedover, og holder neste følge til toppen også. Til tross for økt rammevandring har sykkelen en lett alu.ramme på 2990g, og god plass til to flasker, noe mange har savnet ved lengre sykkelritt. 

La oss snakke geometri.
Nye oppdaterte Spark har fått en overhaling når det kommer til tall, og geometrien er heldigvis endret en hel del fra forrige generasjon. Lengre og slakkere er som "alltid" nyhetene, men nye Spark 900 har virkelig fått en oppgradering her siden forrige generasjon. Med styrevinkel på moderne 65,8grader og setevinkel på 75,9grader får du en sykkel som blir raskere og tryggere i utforkjøringer, samt en sykkel som klatrer utrolig effektivt. Nye Spark 900 har akselavstand på 1174mm og reach på 440mm. Alle oppgitte mål er i str. Medium.

Noen høydepunkter på rammen:

  • HMF karbon/alu.ramme
  • Single Pivot/Flex Stays design
  • Scott TwinLoc 2 systemet gir deg tre nivåer, Lockout, Traction og Descend via styremontert hendel. 
  • Bakdemper har tre nivå på vandringen: Lockout 0mm; Traction Control 80mm; Descend 120mm
  • Justerbar styrevinkel (+/- 0,6°) ved å rotere styrelagerkoppene
  • Full intern vaierføring, med kabel og slange tredd gjennom stem/styrelager
  • Integrert sag måling 
  • PF92 kranklager
  • Plass til 2.6 dekk
  • Rommer 2 sykkelflasker
  • Sram UDH girøre (Universal Derailleur Hanger)
  • 120/130mm vandring
  • Syncros heve-senkpinne (stealth) 
  • FRAME

    Spark Carbon HMF Mainframe with Alloy 6011 Swingarm
    Integrated Suspension Technology
    Flex Pivot / Adjustable head angle
    Syncros Cable Integration System
    BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline
  • FORK

    FOX 34 Float Performance Air Grip
    3-Modes / Kabolt 15x110mm axle / tapered steerer
    44mm offset / Reb. Adj. / Lockout / 130mm travel
  • REAR SHOCK

    FOX NUDE 5T EVOL Trunnion
    SCOTT custom w. travel / geo adj.
    3 modes: Lockout-Traction Control-Descend
    Custom large Air volume / DPS / Reb. Adj.
    Travel 120-80-Lockout / T165X45mm
  • REMOTE SYSTEM

    SCOTT TwinLoc 2 Technology
    Suspension & Dropper Remote
    3 Suspension modes
  • REAR DERAILLEUR

    SRAM GX Eagle AXS Transmission 12 Speed
    Wireless Electronic Shift System
  • SHIFTERS

    SRAM GX Eagle AXS Rocker Controller
  • CRANKSET

    SRAM GX Eagle Transmission
    DUB / 55mm CL / 32T
  • BB-SET

    SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mm
  • CHAIN

    SRAM CN GX Eagle Transmission
  • CASSETTE

    SRAM GX Eagle XS 1275 Transmission 10-52
  • BRAKES

    SRAM DB8 4 Piston Disc
  • ROTOR

    SRAM HS2 Rotos / 6 Bolt / F&R 180mm
  • HANDLEBAR

    Syncros Fraser 1.5 DC Alloy 7075 D.B.
    mini Rise / back sweep 8° / 760mm
    Syncros Performance XC lock-on grips
  • H'STEM

    Syncros DC 1.5
    Syncros Cable Integration System
    0° rise / 7050 Alloy / 31.8mm / 1 1/8"
  • SEATPOST

    Syncros Duncan Dropper Post 1.5
    31.6mm / S size 125mm / M size 140mm / L size 150mm / XL size 150mm
  • SEAT

    Syncros Tofino 2.0 Regular
    CRMO rails
  • HEADSET

    Syncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System
    +-0.6° head angle adjustment
    ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
  • WHEELSET

    Syncros Silverton 2.5-30 6 Bolt
    F: 15x110mm
    R: 12x148mm
    30mm Tubeless ready rim 28H / XD Driver
    Syncros Axle w/Removable Lever
    with 6mm Allen
    T30 and T25 Tools
  • FRONT TIRE

    Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
    Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft
  • REAR TIRE

    Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
    Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip
  • EXTRAS

    Syncros Fork Fender
  • APPROX WEIGHT IN KG

    12.9 (Tubeless setup)
  • APPROX WEIGHT IN LBS

    28.44 (Tubeless setup)
  • MAX. SYSTEM WEIGHT

    128kg
    The overall weight includes the bike, the rider, the equipment, and possible additional luggage.


DEL OPPLEVELSENE MED OSS PÅ @BRAASPORT.no / #BRAASPORT