Lukk

Scott Spark 910, terrengsykkel 2022

Nyeste generasjon Scott Spark har fått en rå facelift. Lett stisykkel, downcountry eller rittsykkel, med sine 120/130mm vandring tikker denne av de fleste bokser. Full gass til toppen, og full gass ned igjen. Dette er sykkelen for deg som ønsker en av markedets mest kapable og kvikke sykler i denne kategorien. 2022 Spark er like rask som den er morsom.

Vår anbefaling
Black
Black
Oppdatert
Beskrivelse
Tekniske data
Anmeldelser

Dette er den lille storebroren til Spark RC. Spark 900 og Spark RC deler samme ramme, men 900 serien har et litt grovere oppsett med en 130mm gaffel i front, og litt slakkere geometri. Er det først og fremst rundbanesykling og fokus på kortere ritt du tenker på, vil en Spark RC være førstevalget. For alle  andre, vil trolig en Spark 900 være et mer allsidig og morsomt valg, samt et bedre valg for lange og mer seige stiritt. RC kommer også med bakdemper med et mindre volum som er satt opp mer lineært, mens demperen på 900 har et større volum og et mer progressivt oppsett. Grovt sagt, vil en RC være en kvikk og rask XC sykkel som liker seg på sti, mens 900 serien er en mer kvikk og sporty stisykkel som også kan sykles ritt med.  

En av de største nyhetene på 2022 modellen er helt ny ramme. Bakdemperen er helt skjult inni seterøret, men er lett tilgjengelig via en luke under krankhuset. Foruten et utrolig ryddig og pent utseende, blir også demperen godt beskyttet mot vann,søle og gjørme. Med integrert sagmåler nede på vippearmen er det svært enkelt å sette opp demperen til egnet bruk og vekt. Du kan bruke dekk så store som 2.6tommer, samt 40t drev i front til flate og raske løyper. 

Mer vandring.
Fulldempede rittsykler har stort sett alltid kommet med 100mmm vandring foran og bak, men trenden nå er grovere og enda mer kapable sykler for å holde tritt med stadig mer tekniske løyper, og krevende utforkjøringer. Nye Spark har 120mm vandring bak , og 130mm foran som gjør den til en rask stisykkel, men også en kvikk nok rittsykkel for mange. Spark 900 skinner enda mer en lillebroren RC nedover, og holder neste følge til toppen også. Til tross for økt rammevandring har sykkelen en superlett karbonramme på kun 2150gram (HMF) og god plass til to flasker, noe mange har savnet ved lengre sykkelritt. 

La oss snakke geometri.
Nye oppdaterte Spark har fått en overhaling når det kommer til tall, og geometrien er heldigvis endret en hel del fra forrige generasjon. Lengre og slakkere er som "alltid" nyhetene, men nye Spark 900 har virkelig fått en oppgradering her siden forrige generasjon. Med styrevinkel på moderne 65,8grader og setevinkel på 75,9grader får du en sykkel som blir raskere og tryggere i utforkjøringer, samt en sykkel som klatrer utrolig effektivt. Nye Spark 900 har akselavstand på 1174mm og reach på 440mm. Alle oppgitte mål er i str. Medium.

Noen høydepunkter på rammen

  • Single Pivot/Flex Stays design
  • Scott TwinLoc 2 systemet gir deg tre nivåer, Lockout, Traction og Descend via styremontert hendel. 
  • Bakdemper har tre nivå på vandringen: Lockout 0mm; Traction Control 80mm; Descend 120mm
  • Justerbar styrevinkel (+/- 6°) ved å rotere styrelagerkoppene
  • Full intern vaierføring, med kabel og slange tredd gjennom stem/styrelager
  • Integrert sag måling 
  • PF92 kranklager
  • Plass til 2.6 dekk
  • Rommer 2 sykkelflasker
  • Sram UDH girøre (Universal Derailleur Hanger)
  • 120/130mm vandring
  • Fox heve-senkpinne (stealth) 
  • FRAME

    Spark Carbon HMF
    Integrated Suspension Technology
    Flex Pivot / Adjustable head angle
    Syncros Cable Integration System
    BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline
  • FORK

    FOX 34 Float Performance Elite Air FIT4
    3-Modes with low Speed adj. / Kabolt 15x110mm axle
    44mm offset / tapered steerer / Reb. Adj. / Lockout
    130mm travel
  • REAR SHOCK

    FOX NUDE 5T EVOL Trunnion
    SCOTT custom w. travel / geo adj.
    3 modes: Lockout-Traction Control-Descend
    Custom large Air volume / DPS / Reb. Adj.
    Travel 120-80-Lockout / T165X45mm
  • REMOTE SYSTEM

    SCOTT TwinLoc 2 Technology
    Suspension & Dropper Remote
    3 Suspension modes
  • REAR DERAILLEUR

    Shimano XT RD-M8100 SGS
    Shadow Plus / 12 Speed
  • SHIFTERS

    Shimano XT SL-M8100-IR / Rapidfire Plus
    Ispec EV clamp
  • CRANKSET

    Shimano XT FC-M8120-1 / Hollowtech 2
    32T
  • BB-SET

    Shimano SM-BB71-41A / shell 41x92mm
  • CHAIN

    Shimano SLX CN-M7100
  • CASSETTE

    Shimano XT CS-M8100-12 / 10-51 T
  • BRAKES

    Shimano XT Disc
  • ROTOR

    Shimano SM-RT76 / 6 Bolt / F&R 180mm
  • HANDLEBAR

    Syncros Fraser 1.5 DC Alloy 7075 D.B.
    mini Rise / back sweep 8° / 760mm
    Syncros Pro lock-on grips
  • H'STEM

    Syncros DC 1.5
    Syncros Cable Integration System
    0° rise / 7050 Alloy / 31.8mm / 1 1/8"
  • SEATPOST

    FOX Transfer Performance Elite Dropper Post
    31.6mm / S & M size 125mm / L & XL size 150mm
  • SEAT

    Syncros Tofino 1.5 Regular
    Titanium rails
  • HEADSET

    Syncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System
    +-0.6° head angle adjustment
    ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
  • WHEELSET

    Syncros Silverton 2.0-30 6 Bolt
    F: 15x110mm, R: 12x148mm
    30mm Tubeless ready rim 28H / Micro Spline
    Syncros Axle w/Removable Lever
    with 6mm Allen, T30 and T25 Tools
  • FRONT TIRE

    Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
    Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft
  • REAR TIRE

    Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
    Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip
  • APPROX WEIGHTS IN KG

    12.3 (Tubless setup)
  • APPROX WEIGHTS IN LBS

    27.12 (Tubless setup)
  • MAX. SYSTEM WEIGHT

    128 kg
    The overall weight includes the bike, the rider, the equipment, and possible additional luggage.