Pendling og hverdagstrening

2 x 28 minutter med sekk i intensitetsone 1-2 med terrengsykkel på asfalt. Samme rute hver gang.
Pendling_1088x441.jpg
De første 28 minuttene rett etter frokost og to kopper kaffe. De andre 28 minuttene drøye fire timer etter lunsj med skrikende sulten mage. Om du gidder å scrolle deg gjennom min Strava vil du konkludere med at dette er min soleklare “favorittøkt”. Slik blir det også denne høsten. Om du er av typen som leser ekspertenes treningstips finner du nok ingen ekspert som nevner noe som helst som likner på dette. Om du ser på proffene og verdens beste idrettsutøvere er det heller ingen som driver med slikt.

Heldigvis er jeg verken ekspert eller proff, dessverre er jeg ikke verdens beste. Jeg er bare en helt vanlig nordmann, pappa og hobbymosjonist. Vanlig arbeidstaker som digger å gå på ski eller trene når jeg har mulighet.

For de fleste av oss består året av flest arbeidsdager. Og de fleste arbeidsdager inneholder langt flere prosjekter enn det som foregår på jobb. Her finnes også svaret på min «favorittøkt». 28 minutter er den tiden det tar å sykle på en terrengsykkel fra døra hjemme til sykkelparkeringa på en videregående skole på Lørenskog. Samme distanse i bil tar 16 minutter, med kollektivt 45 minutter. Som mattelærer blir regnestykket for enkelt. 2 x 28 minutter hverdagstrim, ingen merker noe til at jeg trener og det meste av tiden hadde uansett gått med sittende på ræva i en bil eller buss.

Om jeg sykler innom barnehagen på veien blir regnestykket enda mye bedre. Om du legger til pengene jeg sparer i bompenger, lading, slitasje på bil og morgendusj på jobbens regning går det økonomiske regnestykket også i pluss. Når jeg møter til første time med røde kinn, uten trøtte øyne og har hatt 28 minutter til å samle mental energi og tenke gjennom hvordan jeg skal angripe dagen er det bare å sette to streker under svaret.

Ekspertene har nok likevel rett, 2 x 28 minutter er nok ikke verdens beste trening. Heldigvis er det veldig mye bedre enn ingen trening, tror jeg. Det høres enkelt ut, mange sier jeg er «sprek» og at de er «imponert». Jeg takker høflig og tenker at jeg gjør jo dette helt frivillig, faktisk med glede.

Så, hva er tipsene for å gjøre pendling enkelt og inspirerende?

Se mulighetene, ikke utfordringene. Ingen pendlervei er for kort, nesten ingen er for lang. Du kan løpe, sykle, gå på rulleski alt etter hva du vil, rekker eller ønsker å prioritere. Du kan trene bare ene veien og ta bussen hjem eller motsatt. Du kan legge inn en omvei eller alternativ rute om du har en god dag.

Legg igjen skift og dusjtøy på jobb, sjekk yr, pakk sekken og gjør klart alt kvelden før, da er valget tatt lenge før ringeklokka ringer. Minst mulig tid til organisering og minimal mulighet til å ombestemme seg på morgenen.

God tur!

Linje.png

Fiskvik portrett_200x300.jpgAnders Fiskvik (f. 1985) er Braasport-ambassadør og blogger jevnlig på braasport.no. Vokst opp på Tynset med skogen, fjellet og skiløypa som nærmeste nabo. Bor nå i Oslo med kone og to barn og jobber til daglig som lærer. Fritiden bruker han helst ute i marka og på fjellet, som oftest med ski, sykkel, fiskestang eller på jakt etter skogens vilt. Målet er å være ute og aktiv så ofte som mulig, med familien, gode venner, alene eller som trener for barn i Hasle-Lørens skigruppe. Tidligere aktiv terrengsyklist med NM-tittel, og i vinter fullførte han Holmenkollmarsjen på godt under to timer og Birken på godt under tre timer.