Dette betyr smøresonene

Slik forstår du oppmålingen av og merkene på smøresonen på dine langrennsski.
Salomon skiplukk_1088x441.png
Du har sikkert hatt like mange ulike merker og benevninger som du har hatt skipar, men hensikten med merkene er de samme uansett hvor og hvordan det er gjort: markere hvor og hvordan du skal legge festesmøring, for å oppnå både optimalt feste og glid.

På Braasport merker vi alle langrennsski på samme måte, enten du kjøper ski i butikk eller på nett:
  • 0,2 - 0,5 på framski
  • 0,3 - 0,5 på bakski
  • To stiplede linjer

På topp racingski kan du også se en "Ø".

Hva betyr merkene?
  • Tallene er mm-høyde som gjenstår på din halve vekt, og sier noe om hvor mye smøring skiene tåler.
  • De stiplede linjene markerer "lommen" på skiparet. Dette området tåler og trenger en del ekstra smøring.
  • "Ø" markerer nullpunktet på skia på løperens fullvekt.

Hvordan bruker du merkene?


Tidligere smurte man ofte lengst med harde tørrvokser og kortest med klister, men med dagens ski skilles det mindre på lengden på smøresonen og fokuseres i stedet på å fylle “lommen”.

For å forenkle det litt;
Hvis vi tenker oss at ett lag med smøring bygger 0,1 mm, betyr det at 0,2 merket ditt egentlig bare tåler to lag med smøring. Samtidig vil området rundt skiens toppunkt kreve vesentlig mer smøring for å få kontakt med underlaget. Derfor smører vi i dag ofte 0,4-0,4 og legger litt ekstra i “lomma”.

En vanlig oppbygging med tørrvoks kan f.eks. se slik ut:
  • 2 lag grunnvoks lagt 0,4-0,4
  • 3-10 lag grønn/blå voks lagt i lomma
  • 2 lag dagsaktuell voks lagt 0,4-0,4

En vanlig oppbygging med klister kan f.eks. se slik ut:

  • 1 lag baseklister lagt 0,4-0,4
  • 1 lag mellomlagsklister lagt 0,4-0,5
  • 1-2 lag dagsaktuelt klister lagt 0,4-0,5