Cross Country rangen til Maxxis strekker seg fra den gode gamle traveren Crossmark, via Ikon, til de nye versjonene av Aspen og Rekon Race. De fleste kommer med 2C-gummiblanding, som gir lav rullemotstand, men samtidig har godt grep gjennom svingene. Selvsagt Tubeless Ready, og EXO. Siste skrik er bredde, og både Aspen og Rekon Race fåes helt opp til 2.40" bredde. DC eller Down Country er en grovere utgave av XC dekk, ment for raske stiturer, og med en god kombinasjon av lav rullemotstand men også dekk som tåler både stein og røtter bedre enn rene XC dekk. Veldig populær kategori dekk som passer godt på moderne fulldempede stisykler som feks. Scott Spark, Rocky Mountain Element og Merida sin One Twenty. Sjekk ut nye Forekaster DC, men også Rekon som to gode alternativ her.
Kanskje Maxxis sterkeste kategori, og et utvalg det er vanskelig å toppe. Klassikeren Minion kommer i et antall varianter som ville gjøre enhver produsents totale range smålig. Ardent og High Roller er dekk som har holdt seg i mange år, mens Assegai, Forekaster, Dissector, Rekon og Shorty har hivd seg på de senere årene. Typisk kommer Endurodekkene med gummiblandingene MaxxGrip eller MaxxTerra, og nesten uten unntak 3C-Compound. De fleste kommer også med de heftigere punkteringsbeskyttelsene også, med DD-Double Down i toppen, men EXO+ er også mye brukt. Alle er selvsagt Wide Trail for brede felger, og Tubeless Ready.
Maxxis sitt Downhill utvalg er også omfattende, og det er ikke uten grunn de har vært i verdenstoppen i alle år. Minion, Dissector, Assegai, High Roller og Shorty er alle dekk som klinger bra i ørene på utforkjørere. Mer eller mindre alle kommer med MaxxGrip for det aller beste grepet, og med skikkelig punkteringssikring, gjerne DW60, eller 2x60TPI som det også benevnes. Alt for å sikre en raskest og feilfri tur ned fjellsiden.
Et helt eget univers har de siste årene åpnet seg med Gravel Racere. Maxxis var tidlig med i utviklingen, og Rambler har allerede rukket å få mange år på baken. At det fortsatt er det soleklart mest populære dekket til Gravel sier litt om kvalitetene. Det finnes i en rekke størrelser og bredder, i tillegg til teknologier. Nykommerne Ravager, Receptor og Re-Fuse har komplettert utvalget. Typisk kommer Maxxis Gravel med 2C-compound som gir gode trilleegenskaper og bra grep i svingene, og det er gjerne EXO-Punkteringsbeskyttelse. Selvsagt kommer de Tubeless Ready!
WT - Wide Trail - Beregnet på brede felger. WT sørger for at profilen på dekket er optimalt selv på brede felger. For at du skal få maks utbytte av dekkets mønster er det viktig at ikke dekket blir for rundt eller for firkantet i profilen. WT bør benyttes hvis felger er 30-35 mm innvendig.
EXO Protection - Et ekstremt sterkt materiale lagt til sideveggene for å unngå kutter og rifter. Dette materialet er meget fleksibelt, dermed påvirkes ikke dekkets øvrige egenskaper.
EXO+ Protection - Kombinerer Silkshield og EXO Protection. Silkshield er et innlegg som er lagt under gummien i hele dekket, og gir en meget god punkteringsbeskyttelse. EXO er et ekstremt sterkt materiale lagt til sideveggene for å unngå kutter og rifter. Dette materialet er meget fleksibelt, dermed påvirkes ikke dekkets øvrige egenskaper. Så med EXO+ får du virkelig det beste fra to teknologier innen punkteringsbeskyttelse.
DD - Double Down - Double Down bruker butyl innlegg, men benytter seg av to lag med 120TPI, som minsker vekten i forhold til DW60 utfordekkene. Perfekt til Enduro.
DW60 - Downhill beskyttelse - Dutyl innlegget er i bruk på dekk ment for DH for å gi dekket mer stabilitet og hindre snakebite og skader på felgen.
TR - Tubeless Ready - Dekket kan brukes uten slange, som igjen betyr at du trygt kan senke luftrykket og få bedre grep. Kan kun brukes på hjul som er beregnet på eller ombygget til å være kompatibelt med slangeløst oppsett.
2C - Dual Compound - To gummiblandinger fordelt på dekket for å oppnå lavere rullemotstand og bedre grep i svinger. Brukes på utvalgte landeveis- og MTB dekk.
3C - Triple Compound - En trippel bummiblanding med en hardere gummi innerst og to mykere gummier fordelt utover i dekket gir desidert best grep og bremseeffekt! Den harde gummien inne i knastene gir ekstra støtte og holdbarhet. Et Triple Compound dekker dyrere, men det holder til gjengjeld mye lenger også. 3C brukes både på landevei og MTB, og det finnes tre forskjellige modeller av 3C for terrengsykkel avhengig av bruksområde.
MaxxGrip - Dette er den mykeste gummiblandingen for best mulig grep og minst mulig sprett. Laget i hovedsak for utfor, men finnes også i de mest aggressive Endurodekkene.
MaxxSpeed - Hovedsakelig brukt til raske rundbane- og maratondekk. De to ytre gummitypene er designet for å sikre lavest mulig rullemotstand i tillegg til å optimalisere grep og slitestyrke.
MaxxTerra - Medium gummiblanding designet for Sti- og Endurobruk. Den har en mykere gummiblanding enn det MaxxSpeed har og dermed bedre grep, men ruller likevel bedre enn dekk med MaxxGrip.
TPI - Treads Per Inch - Jo lavere tall, jo mer gummi og dermed høyere vekt og bedre beskyttelse mot punktering. Dette blir også stivere. Høyere tall betyr et dekk som føyer seg mer etter terrenget, og som er mer responsivt og behagelig. Vekten blir også lavere. Høy TPI er typisk 120, mens 60TPI er i det lavere sjiktet.
Lurer du på hvilke dekk du skal kjøpe til sykkelen din?
Ta kontakt med oss på epost, hallo@braasport.no så finner vi en god løsning til deg!