Madshus Redline 2.0 - The future of skiing

Madshus lanserer en helt ny skimodell som blir tilgjengelig i utvalgte racingbutikker i slutten av november. Braasport er en av butikkene som vil tilby den nye toppserien fra Madshus.

redline_future_2_0_1611.jpg

Dette er en tidlig introduksjon og skiene blir så langt produsert i begrenset opplag. Opprinnelig skulle den nye toppmodellen lanseres i butikk først til neste sesong, men med det nivået skiene er på i dag velger Madshus å gjøre Redline 2.0-serien tilgjengelig for utvalgte butikker ett år tidligere enn planlagt. Skiene er fra og med i dag mulig å forhåndsbestille hos Braasport.    

Redline 2.0.jpeg

Samme ski til World Cup og butikk


Produksjonen har akkurat startet og alle ski som blir levert til butikk blir produsert sammen med og på lik linje med skiene som blir brukt i World Cup og i langløp. Dette innebærer at alle nå for første gang får tilgang til 100% identiske ski som brukes av våre utøvere i World Cup.

Hva skiller Redline 2.0 fra nåværende Redline:

  • Den nye sålen P300 er plukket ut etter tusen-talls tester. Sålen utmerker seg med topp kvalitet på glidegenskaper og har et stort bruksområde – og derfor velger vi å bruke P300 sålen på alle Redline 2.0 modeller, både for klassisk og skøytemodeller. P300 utmerker seg spesielt positivt når snøen er fuktig eller våt.
  • Lik såle på de ulike modellene gjør skiene ekstremt fleksible og fungerer derfor på mange ulike fører.
  • Helt ny stivhetskarakter i skiene fordeler kraften bedre fra skyvet og ned i snøen. Den nye utformingen med stivere front og bakende optimaliserer trykkfordelingen og spennkurven. Gjelder både for klassisk og skøytemodeller.
  • De nye Redline 2.0 skiene med parallell midtdel og smalere tupp gjør skiene raskere på kant og i motbakke, skiene blir jevnere og flyter bedre både i klassisk og skate.
  • Tydeligere forskjell mellom modellenes egenskaper når det gjelder glidsoner, inngang/utgang trykksoner, trykkfordeling mot snøen og spennbue. Gjelder både for klassisk og skøytemodeller.
  • Redline 2.0 Classic kommer md Move bindingsplate. Systemet som gir mulighet for å flytte bindingen i fart. Bindingen kan flyttes 48mm i lengderetningen vs. 21mm på vanlig NIS plate. Gjelder klassiske ski, skøyteski benytter fortsatt NIS 7 plate.


Opplevelsen, farten og kraftoverføringen i skiene er tatt til et nytt og høyere nivå. Dette sammen med den nye P300 sålen sørger for at skienes glidegenskaper er bedre og har et enda bredere bruksområde.

Redline 2.0.jpeg 3.jpeg

Redline 2.0 Skate

Den nye toppskien Redline 2.0 Skate har en helt ny utforming både når det gjelder geometri (skienes form, høyde, bredde, 3D) og spennprofil. Skøytemodellene endres fra Cold og Plus til Regular og Soft Condition. Skienes oppbygning, grunnkonstruksjon og den nye P300-sålen er lik for begge modellene.

Skate Regular har et forholdsvis langt og høyt spenn i nullspenn og på halvvekt. Trykksonene sitter litt lengre ut fra balansepunktet. Spennets høyde på fullvekt og fleks er noe lavere enn på Soft Condition modellen på grunn av dynamikken i skien. Dette gir en skøyteski som presterer best i høye hastigheter og i faste, raske løyper.

Skate Soft Conditions har ett kortere og lavere nullspenn og halvvektsspenn enn Regular modellen. Trykksoner for Soft Condition er relativt korte og sitter litt nærmere balansepunktet enn hva de gjør på Regular modellen. Dette gjør at vi får en ski som starter veldig raskt og som flyter veldig godt i løsere forhold og er lettgått i lavere fart.


Redline 2.0 Classic

På de klassiske modellene beholdes Cold og Plus. Skiens oppbygning, grunnkonstruksjon og den nye P300-sålen er like på begge modellene. De to klassiske modellene kommer med Move bindingsplate.

Classic Cold har forholdsvis høyt nullspenn med en lang fin spennbue, hvor høyeste punktet i spennbuen ligger omtrent rett i forkant av balansepunktet. Skiene har mer masse og stivere geometri på fram og bakskiene noe som gir en mer optimal trykkfordeling mot snøen. Ny og forbedret sidecut bidrar til bedre flyt og raskere ski. 


Classic Plus
har lavere nullspenn hvor høyeste punktet i spennbuen ligger litt lengre foran balansepunktet for lett føring av skiene. Generelt høyre kammerhøyder på Plus skiene på både hel og halvvekt. Mer sprik foran og bak på skiene sikrer jevne overganger mot korte trykksoner beregnet for våt og fuktig snø. 


Det er nå mulig å manipulere skiens spenn mye mer enn hva som var mulig tidligere ved hjelp av det nye Move systemet hvor bindingen kan flyttes i fart. Move systemet gir mulighet til å flytte bindingen 48mm i lengderetning mot 21 mm på tradisjonell Nis plate.