Spark 920 TR har de nye Transmission girgruppa fra Sram.
Dette er den lille storebroren til Spark RC. Spark 900 og Spark RC deler samme ramme, men 900 serien har et litt grovere oppsett med en 130mm gaffel i front, og litt slakkere geometri. Er det først og fremst rundbanesykling og fokus på kortere ritt du tenker på, vil en Spark RC være førstevalget. For alle andre, vil trolig en Spark 900 være et mer allsidig og morsomt valg, samt et bedre valg for lange og mer seige stiritt. RC kommer også med bakdemper med et mindre volum som er satt opp mer lineært, mens demperen på 900 har et større volum og et mer progressivt oppsett.
Grovt sagt, vil en RC være en kvikk og rask XC sykkel som liker seg på sti, mens 900 serien er en mer kvikk og sporty stisykkel som også kan sykles ritt med.
En av de største nyhetene på 2022 modellen er helt ny ramme. Bakdemperen er helt skjult inni seterøret, men er lett tilgjengelig via en luke under krankhuset. Foruten et utrolig ryddig og pent utseende, blir også demperen godt beskyttet mot vann,søle og gjørme. Med integrert sagmåler nede på vippearmen er det svært enkelt å sette opp demperen til egnet bruk og vekt. Du kan bruke dekk så store som 2.6tommer, samt 40t drev i front til flate og raske løyper.
Mer vandring.
Fulldempede rittsykler har stort sett alltid kommet med 100mmm vandring foran og bak, men trenden nå er grovere og enda mer kapable sykler for å holde tritt med stadig mer tekniske løyper, og krevende utforkjøringer. Nye Spark har 120mm vandring bak , og 130mm foran som gjør den til en rask stisykkel, men også en kvikk nok rittsykkel for mange. Spark 900 skinner enda mer en lillebroren RC nedover, og holder neste følge til toppen også. Til tross for økt rammevandring har sykkelen en lett alu.ramme på 2990g, og god plass til to flasker, noe mange har savnet ved lengre sykkelritt.
La oss snakke geometri.
Nye oppdaterte Spark har fått en overhaling når det kommer til tall, og geometrien er heldigvis endret en hel del fra forrige generasjon. Lengre og slakkere er som "alltid" nyhetene, men nye Spark 900 har virkelig fått en oppgradering her siden forrige generasjon. Med styrevinkel på moderne 65,8grader og setevinkel på 75,9grader får du en sykkel som blir raskere og tryggere i utforkjøringer, samt en sykkel som klatrer utrolig effektivt. Nye Spark 900 har akselavstand på 1174mm og reach på 440mm. Alle oppgitte mål er i str. Medium.
Noen høydepunkter på rammen:
- HMF karbon/alu.ramme
- Single Pivot/Flex Stays design
- Scott TwinLoc 2 systemet gir deg tre nivåer, Lockout, Traction og Descend via styremontert hendel.
- Bakdemper har tre nivå på vandringen: Lockout 0mm; Traction Control 80mm; Descend 120mm
- Justerbar styrevinkel (+/- 0,6°) ved å rotere styrelagerkoppene
- Full intern vaierføring, med kabel og slange tredd gjennom stem/styrelager
- Integrert sag måling
- PF92 kranklager
- Plass til 2.6 dekk
- Rommer 2 sykkelflasker
- Sram UDH girøre (Universal Derailleur Hanger)
- 120/130mm vandring
- Syncros heve-senkpinne (stealth)